Dlaczego obsługa klientów jest taka istotna.

Jeszcze 25 lat temu, w okresie innego ustroju, w Polsce, pojęcie rzetelnej obsługi klienta było dla wszystkich z nas zupełnie obce. Ludzie kupowali towary tam, gdzie można było je kupić, a sklepowy był swoistym panem na włościach. Brak kapitalistycznej konkurencji że strony pozostałych przedsiębiorstw, przysłowiowo rozpuścił ekspedientów i sprzedawców, którzy na swoich klientów patrzyli z góry, a biedny kupujący nie był w stanie zrobić nic, bo ostatecznie chciał kupić towar.

Jeszcze 25 lat wstecz, w czasie socjalizmu, w naszym kraju, pojęcie dobrej obsługi klienta było dla wszystkich z nas zupełnie obce. Ludzie nabywali przedmioty tam, gdzie można było je dostać, a sklepowy był panem i władcą. Brak konkurencji że strony innych sklepów, przysłowiowo rozbestwił sprzedających i właścicieli sklepów, jacy swych klientów traktowali z góry, a nieszczęsny kupujący nie był w stanie zrobić nic, bo przecież chciał kupić towar.

Wraz z upadkiem socjalizmu i udostępnieniem polskiego rynku zbytu dla europejskich producentów, w naszym kraju rozpoczęto starania o europejskie standardy obsługi klienta. Zachłyśnięci wolnością i przedefiniowanym systemem wartości obywatele Polski rozpoczęli w końcu wymagać od sprzedawców wyższego stopnia kultury i obsługi.

Dzisiaj już mało kto pamięta te czasy, a jeszcze mniejsza ilość myśli o nich z tęsknotą. Świat ruszył już do przodu, jakość obsługi klienta również. Duża ilość możliwości wyboru i postęp technologiczny (przykładowo: internetu) pozwoliły na nieskrepowana możliwość poruszania się między sklepami, i w świecie realnym, jak i wirtualnym. Wyjazdu do sklepu na zakupy nie musimy już dzisiaj planować, a jeżeli nie mamy ochoty ruszać się z domu, wystarczy, że wpiszemy w dowolnej wyszukiwarce interesującą nas frazę powiązaną z danym przedmiotem, np. „Czółenka Deichmann” i otrzymamy pełny spis produktów wybranego producenta.

Bardzo podobnie sytuacja ma się podczas zakupów w rzeczywistym świecie. Bo jeśli obsługa nie będzie zadowalająca, lub wybór produktów będzie zbyt ubogi, po prostu odwiedzimy inny sklep Deichmann, wspomniany już wyżej, od dawna przodował w jakości obsługi klienta. Wysokie niemieckie standardy bardzo szybko przyjęły się w Polsce. Chciałbym tutaj opisać niedawną historię.

W ostatnim czasie wybrałem się do galerii handlowej, z zamiarem kupna interesującego sprzętu wędkarskiego. Moja dziewczyna przekonała mnie do wstąpienia „przy okazji” do sklepu z butami, żeby tylko „rzucić okiem” na najnowsze buty męskie Deichmann był akurat najbliżej, wiec wstąpiliśmy tam, wydawało mi się, tylko na moment. Na wejściu przywitały nas szeroko uśmiechnięte ekspedientki, które przez całe nasze zakupy podpowiadały mi, również pod kątem stylu i sposobu mojego ubierania. Niezwykle sprawnie wybrały mi pasujące buty, jakie oczywiście kupiłem i wyszedłem zadowolony ze sklepu.